ЛОГОПЕД - МОЈ УЧЕНИК МУЦА?

МОЈ УЧЕНИК МУЦА???


Предавање за учитеље и наставнике

Предавач Виолета Михаиловић,
 логопед ОШ “Свети Сава” Ниш

 

 

Нешто о муцању

Да ли вам се деси да некада изгубите ритам у говору,

застанете, блокирате се и не знате како да почнете своје излагање...?

Да ли користите поштапалице – овај, па, ето, значи, мммм...?

Скоро да сви имамо нефлуентан говор у неким моментима.

 

 

Муцање је поремећај ритма и акцентовања у говору.

Особе која муцају понављају гласове, речи, оклевају.

Говор је испрекидан.

Муцање се јавља само у комуникацији са другом особом.

 

 

Чиме је изазвано?

  • Стресом
  • Нервозом
  • Узнемиреношћу
  • Усхићеношћу
  • Разликама у начину на који подручја у мозгу која су задужена за говор обрађују информације

 

“Када се свађа не муца”

  • Значајно мање задржавају позитивне од негативних речи. Лакше памте негативне речи.
    • Срећа                                                  Патња
    • Радост                                                 Туга
    • Љубав                                                 Мржња
    •  

 

Како се осећа ученик који муца

  • Стално присутна узнемиреност у телу.
  • Често се жале на присутност осећаја тежине и тескобе у глави, грлу, грудима.
  • Некада је муцање израженије када дете доживи неки “позитивни” стрес.

 

 

 

 

 

Понашање

  • Проблем узимања учешћа у раду на часу.
  • Понављају гласове, речи, фразе.
  • Продужавају глас и развлаче речи.
  • Замењују “тешке” речи једноставнијим.
  • Изненада мењају речи и мисли.
  • Физички изрази напетости.
  • Социјално се изолују.

 

Навика

  • Навика створеног нетечног говора је лоша, али ипак позната. И тако је постала готово природно говорно понашање.

 

Како ученик покушава да сакрије своје муцање?

  • Агресијом
  • Повлачењем у себе
  • Плачљивошћу
  • Ћутањем

Што одрасли могу погрешно протумачити.

 

Отпуштање негативних емоција

  • Је ослобађање од “тешких” осећања
  • Повезивање говора и емоција може бити завршни покрет “чаробног штапића” којим се растура кобна чаролија.
  • Ослобађање, отпуштање истих, сталних образаца, који дете изнова и изнова повређују.

 

 

Када дете крене у школу

  • Посветити се раду на промени уверења, ставова, доживљавања себе и подизања одговорности да се свакодневно обнављају и примењују технике течног говора.

 

Технике

  • Дисање
  • Певање гласова
  • Примена шумова
  • Понављање написаних речи
  • Успорени говор
  • Грађење речи
  • Допуњавање реченица
  • Релаксација

 

Залепите на табли “подсетник” за течни говор

  • Усклађено дисање
  • Меко изговарање гласова
  • Благо продужење слога
  • Поступност
  • Стрпљење у раду
  • “Толерантни” однос према “појачаном” муцању

 

Ако учитељ верује
 у терапијска правила
 и ученик ће то осетити
и са већим поверењем их усвајати

 

Свако учење тражи времена.

Течан или течнији говор ће се усвојити ако се као такав аутоматизује и заживи у несвесном процесу у који је укључен:

-          доживљај себе,

-          других људи,

-          саме комуникацијске средине.

Учитељ има сложен задатак да између све деце нађе време за посебно посвећивање детету које муца.

 

 

Посматрајте

  • Какав став има дете према себи као говорнику
  • Јесу ли писани и усмени одговори у складу
  • Колико је дете спремно да одговара пред разредом
  • Шта се дешава са његовим говором
  • Какав му је поглед и има ли грчева на лицу

 

 

Учитељ може мотивисати дете и охрабрити га

  • Осмехом
  • Благим климањем главе
  • Стрпљењем
  • Образложењем узрока муцања

 

“Дајте свом другу времена”

Не будите “слушачи нападачи”

 

Ако учитељ разговара са дететом о његовом говорном проблему дете ће му бити захвално и веома ће га поштовати.

 

Вежбе које можете користити:

Учење лепог говора се може неговати на свим часовима.

Похвалите дечији течни говор, не хватајте му само грешке

  • “Баш ми се свиђа твој течни говор. Лепо се осећам када с тобом причам.”

 

Научите дете да говор развија по фазама, од нетечног до течног говора.

Укажите му на занимљивост пута којим се стиче леп говор.

Научите га да постане посматрач свог говора, јер ћете тиме утицати да дете промени слику о себи као особи која је “стопљена” с муцањем.

Научите дете да заволи себе и да пронађе своје вредности у којима је оно јединствено