ЛОГОПЕД

Свако има говор свој као и ти мили мој

 

            Говор нам је много важан зато што га користимо током целог живота. А да ли знате где се производи говор?

            Говор се производи у устима. А за правилан изговор свих гласова користимо уста, зубе и језик.

            И као што свако од нас има своју кућицу, тако и говор има своју кућицу за језик.

           

Чаробна кућица за језик

            Језик има своју чаробну кућу у којој се одмара, скаче, излази напоље и опет се враћа унутра. Врата кућице су уста и зуби.

            Када језик одлучи да се одмори он лењо легне иза доњих зубића и тако одмара. Када жели да ради вежбе, он у својој кућици скаче од горњих зуба до доњих и све тако док се не умори. Када жели да почисти прозоре онда он чешка зубиће доње и горње. Када жели да изађе напоље он провири између зуба, па кроз уста, па се окрене десно, па лево, па горе-доле. Када је срећан потапше горњу усну. Када жели да се сунча лењо се спусти низ доњу усну. А када се умори, онда се врати у своју кућицу да се одмара.

            Уради и ти све ове вежбе и осети како је твом језику у његовој кућици.

  • Да ли можеш да стиснеш усне?
  • Да ли можеш да шкљоцкаш зубима?
  • Да ли можеш да покрећеш језик десно – лево иза доњих зуба и иза горњих зуба?
  • Да ли можеш да потапшеш језиком горњу усну?
  • Да ли можеш да мрдаш језик брзо као змијица?
  • Да ли можеш да савијеш језик у палачинку?
  • Да ли твој језик може да скаче горе-доле иза зуба?
  • Да ли твој језик може да произведе и правилно изговори сваки глас, или му је потребно да му помогнемо за неке гласове?

 

Ту је логопед школе који ће ти показати вежбе како да што брже и лакше савладаш све гласове и изговараш их са лакоћом и правилно.

 

Ако хоћеш говор лак

Нек ти језик буде јак.

Свако биће

Вежба говорне мишиће.

 

С љубављу, ваша логопедица Основне школе „Свети Сава“ Ниш, Виолета Михаиловић

 

 

Позивница за родитеље, учитеље и наставнике

 

 

 

 

У четвртак 8.10.2015. године у 18 сати – Основна школа „Свети Сава“ Ниш, у наставничкој канцеларији, одржаће се предавање на тему „Пут до добре комуникације“, а везано за превазилажење проблема у развоју говора и језика.

Добродошли.

 

 

 

                                                          Основна школа „Свети Сава“ Ниш

                             Виолета Михаиловић, логопед

 

 

  1. октобар – Дан особа које муцају

 

Муцање као препрека за лако говорно изражавање и постизање добрих резултата

 

            Око 70 милиона људи на свету се мучи са нетечним говором и некада током целог свог живота га носе као изазов. Многи од њих су успели да га оставе за собом и превазиђу на свој начин уз помоћ терапеута – логопеда, психолога, психијатра, животних учитеља, родитеља, учитеља, просветних радника...

            Неки од њих су познате личности у свету, глумци (Мерлин Монро, Брус Вилис, Џими Стјуарт, Никол Кидман и др.), певачи (Стокман Џон, Џон Ли Хукер и др.), политичари, говорници и други.

            Већини људи који су заинтересовани за овај говорни поремећај је познат филм „Краљев говор“ у којем је најверодостојније описано како живи особа која муца.

            Муцање је заправо нетечност у говору која се манифестује застајкивањем, запињањем у говору, понављањем целе речи...и испољава се само у комуникацији са другом особом. Нетечност у говору је праћена и поремећеним радом вегетативног нервног система па особа често док прича, осећа узнемирење, појачано лупање срца, знојење, црвенило лица, напетост у говорним органима.

            Емоције особе која муца су више непријатне – страх од говора, срамота после говора. Ниско самопоштовање и самопоуздање, лоше мишљење о себи, али и о спољњем свету, јер људи док слушају нетечан говор особе, показују неприродно понашање – чуђење, подсмех, нестрпљење, жељу да помогну особи и да је заштите од сопственог говора. То је зачарани круг који особа која је освестила свој говорни недостатак, уме да затвори повлачењем у себе, избегавањем друштва, малтретирањем родитеља кривећи их за своје неуспехе...

            Када настаје проблем?

            Проблем се први пут уочава са две ипо године а може трајати целога живота уколико му се не посвети пажња и отклони на време. Познато је неколико врста муцања: развојно или физиолошко које се губи спонтано као и што настане; примарно – особа се напреже при говору али није свесна свог не течног начина говора нити се повлачи да избегне говор, нормално функционише и нема комплекса и страха од говора; секундарно – страх од говора – јаче изражено муцање, ако се не ради на успостављању течног говора може бити још теже стање и прерасти у абуртно муцање које је непријатно како за особу која га је изградила тако и за слушаоце.

            Када све ово знамо, онда знамо и много начина и техника како се ово стање може превазићи.

            За отклањање овог говорног стања од стручњака најкомпетентнији су логопеди. Логопед проводи особу од најтежег говорног стања са којим је дошла на третман до остварења циља који сама особа постави – благог муцања, успостављања течног говора са толеранцијом на појаву повремене не течности до савршено течног говора.

            Особа на третманима схвати да је у њој снага, мудрост, и знање који могу обрисати страх, срамоту, нелагодност, остављајући простора за нови живот с пуно мира, радости и љубави према себи и другима.

            Пут од прихватања нетечног говора до успостављања течног, лаганог и лепог говора уз подршку логопеда, родитеља и јаку вољу и одлучност особе која има проблем може бити веома занимљив, креативан и успешан на радост и задовољство свих.

            Порука за особе које живе са муцањем и пате због тога те забрањују себи квалитетан живот је:

            „Заплешите са муцањем и знајте да га можете превазићи као што су многи то учинили и чине.“

                                                           

 

Логопед Основне школе „Свети Сава“ Ниш

                                                                                    Виолета Михаиловић

 

 

 


МОЈ УЧЕНИК МУЦА???


Предавање за учитеље и наставнике

Предавач Виолета Михаиловић,
 логопед ОШ “Свети Сава” Ниш

 

 

Нешто о муцању

Да ли вам се деси да некада изгубите ритам у говору,

застанете, блокирате се и не знате како да почнете своје излагање...?

Да ли користите поштапалице – овај, па, ето, значи, мммм...?

Скоро да сви имамо нефлуентан говор у неким моментима.

 

 

Муцање је поремећај ритма и акцентовања у говору.

Особе која муцају понављају гласове, речи, оклевају.

Говор је испрекидан.

Муцање се јавља само у комуникацији са другом особом.

 

 

Чиме је изазвано?

  • Стресом
  • Нервозом
  • Узнемиреношћу
  • Усхићеношћу
  • Разликама у начину на који подручја у мозгу која су задужена за говор обрађују информације

 

“Када се свађа не муца”

  • Значајно мање задржавају позитивне од негативних речи. Лакше памте негативне речи.
    • Срећа                                                  Патња
    • Радост                                                 Туга
    • Љубав                                                 Мржња
    •  

 

Како се осећа ученик који муца

  • Стално присутна узнемиреност у телу.
  • Често се жале на присутност осећаја тежине и тескобе у глави, грлу, грудима.
  • Некада је муцање израженије када дете доживи неки “позитивни” стрес.

 

 

 

 

 

Понашање

  • Проблем узимања учешћа у раду на часу.
  • Понављају гласове, речи, фразе.
  • Продужавају глас и развлаче речи.
  • Замењују “тешке” речи једноставнијим.
  • Изненада мењају речи и мисли.
  • Физички изрази напетости.
  • Социјално се изолују.

 

Навика

  • Навика створеног нетечног говора је лоша, али ипак позната. И тако је постала готово природно говорно понашање.

 

Како ученик покушава да сакрије своје муцање?

  • Агресијом
  • Повлачењем у себе
  • Плачљивошћу
  • Ћутањем

Што одрасли могу погрешно протумачити.

 

Отпуштање негативних емоција

  • Је ослобађање од “тешких” осећања
  • Повезивање говора и емоција може бити завршни покрет “чаробног штапића” којим се растура кобна чаролија.
  • Ослобађање, отпуштање истих, сталних образаца, који дете изнова и изнова повређују.

 

 

Када дете крене у школу

  • Посветити се раду на промени уверења, ставова, доживљавања себе и подизања одговорности да се свакодневно обнављају и примењују технике течног говора.

 

Технике

  • Дисање
  • Певање гласова
  • Примена шумова
  • Понављање написаних речи
  • Успорени говор
  • Грађење речи
  • Допуњавање реченица
  • Релаксација

 

Залепите на табли “подсетник” за течни говор

  • Усклађено дисање
  • Меко изговарање гласова
  • Благо продужење слога
  • Поступност
  • Стрпљење у раду
  • “Толерантни” однос према “појачаном” муцању

 

Ако учитељ верује
 у терапијска правила
 и ученик ће то осетити
и са већим поверењем их усвајати

 

Свако учење тражи времена.

Течан или течнији говор ће се усвојити ако се као такав аутоматизује и заживи у несвесном процесу у који је укључен:

-          доживљај себе,

-          других људи,

-          саме комуникацијске средине.

Учитељ има сложен задатак да између све деце нађе време за посебно посвећивање детету које муца.

 

 

Посматрајте

  • Какав став има дете према себи као говорнику
  • Јесу ли писани и усмени одговори у складу
  • Колико је дете спремно да одговара пред разредом
  • Шта се дешава са његовим говором
  • Какав му је поглед и има ли грчева на лицу

 

 

Учитељ може мотивисати дете и охрабрити га

  • Осмехом
  • Благим климањем главе
  • Стрпљењем
  • Образложењем узрока муцања

 

“Дајте свом другу времена”

Не будите “слушачи нападачи”

 

Ако учитељ разговара са дететом о његовом говорном проблему дете ће му бити захвално и веома ће га поштовати.

 

Вежбе које можете користити:

Учење лепог говора се може неговати на свим часовима.

Похвалите дечији течни говор, не хватајте му само грешке

  • “Баш ми се свиђа твој течни говор. Лепо се осећам када с тобом причам.”

 

Научите дете да говор развија по фазама, од нетечног до течног говора.

Укажите му на занимљивост пута којим се стиче леп говор.

Научите га да постане посматрач свог говора, јер ћете тиме утицати да дете промени слику о себи као особи која је “стопљена” с муцањем.

Научите дете да заволи себе и да пронађе своје вредности у којима је оно јединствено