ПРОГРАМ ЗАШТИТЕ ДЕЦЕ/УЧЕНИКА ОД НАСИЉА
- Детаљи
- Датум креирања: 02 фебруар 2013
- Објављено 02 фебруар 2013
"Насиље се дефинише као сваки облик једанпут учињеног или поновљеног, вербалног или невербалног понашања које за последицу има стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и достојанства деце/ученика" (Посебни протокол, стр. 8).
Наведени облици насиља углавном се јављају удружено.
ДОКУМЕНТА КОЈА СУ РЕЛЕВАНТНА ЗА ЗАШТИТУ ДЕЦЕ ОД НАСИЉА
- конвенција о правима детета
Међународни документ
- национални план акције за децу
Стратешки документ Владе РС
- општи протокол за заштиту деце од злостављања и занемаривања
Документ који је усвојила Влада РС
- посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља у образовно-васпитним установама
Обавезујући документ Министарства просвете
- оквирни акциони план за превенцију насиља у образовно-васпитним установама
- приручник за примену посебног протокола
Додатни материјал за примену Посебног протокола и израду Програма установе за заштиту деце од насиља
- програм установе за заштиту деце од насиља
Програм конкретне установе
Последњих година, насиље је појава, односно проблем са којим се све чешће суочавају и деца и одрасли. У образовно-васпитним установама деца су изложена различитим облицима и врстама насиља, како вршњачког, тако и насиља од стране одраслих. У ситуацијама насиља најчешће је присутна неравнотежа моћи која се препознаје у односима у којима је неко слабији, а неко моћнији или јачи. Последице учињеног насиља осећају сви: они који насиље трпе, они који га чине и - они који присуствују ситуацијама насиља.
Стога је заштита деце/ученика од насиља у образовно-васпитним установама сложен процес у коме теба да учествују:
- сви запослени у образовно-васпитним установама
- деца/ученици
- родитељи/старатељи
- локална заједница
Приоритетни задатак образовно-васпитних установа као и свих институција које се баве децом јесте управо стварање услова за безбедно одрастање деце/ученика као и њихова заштита од насиља.
Осим злостављања, у образовно-васпитним установама присутно је и занемаривање деце/ученика, што подразумева пропусте и нечињења одраслих (запослених у установи, роитеља/старатеља и одговарајућих служби) у односу на децу, чиме се онемогућава правилан и здрав развој детета.
Занемаривање се испољава у облику неадекватне бриге, као и физичког, здравственог, емоционалног и образовног или васпитног занемаривања детета/ученика.
Као такви, насиље, злостављање и занемаривање представљају повреду основних дечијих права.
ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ И ЦИЉЕВИ ПРОГРАМА ЗАШТИТЕ УЧЕНИКА
Принципи на којима се заснива овај програм и поступања на основу њега, односе се на:
- право на живот, опстанак и развој
- најбољи интерес детета, уз обезбеђивање поверљивости података
- спречавање дискриминације
- активно учешће ученика, које се обезбеђује правовременим информисањем и давањем могућности да искажу своје мишљење
Општи циљ овог програма је унапређивање квалитета живота ученика у школи, применом мера превенције, ради стварања безбедне средине за живот, рад, раст и развој ученика и мера интервенције у ситуацијама када се јавља насиље, злостављање и занемаривање ученика.
Специфични циљеви
превенција |
|
интервенција |
|
|
|
Задаци и активности
превенција насиља у образовно-васпитним установама је скуп мера и активности које имају за циљ стварање сигурног и подстицајног окружења, неговање атмосфере сарадње, уважавања и конструктивне комуникације, у коме неће бити насиља или ће га бити све мање.
Превентивне активности обухватају:
- стално стручно усавршавање
- постављање релевантних наставних циљева
- примена наставних садржаја на тему превенције насиља у оквиру редовне наставе
- разноврсна понуда слободних и ваннаставних активности
- структурирање слободног времена деце/ученика
- доношење правила понашања и њихова доследна примена у школи
- формирање унутрашње и спољашње заштитне мреже
- осмишљавање и примена различитих програма помоћи деци/ученицима у развијању просоцијалних животних вештина и превазилажењу школског неуспеха
- активно учешће ученика (посредством Ђачког парламента) у планирању и реализацији превентивних активности
- сарадња са релевантним институцијама локалне заједнице (спољашња заштитна мрежа)
- сарадња са родитељима деце/ученика
- стављање спортских капацитета школе и локалне заједнице у функцију здравља и ненасиља
- покретање иницијатива у локалној заједници – еколошке акције, промоција здравља, борба против злоупотребе алкохола, дувана и психоактивних супстанци
- физичке мере превенције: добро организовано и доследно дежурство запослених, адекватно осветљење у згради и дворишту, ограђено и безбедно двориште, безбедни спортски терени, стално обилажење установе од стране школских полицајаца или полицијских патрола, физичко-техничко обезбеђење
- додатне заштитне мере (у случају понављања ситуација насиља)
интервенција - процедуре у интервенцији
Процедуре у интервенцији су различите и односе се на три ситуације насиља:
- насиље се јавља међу децом/ученицима
- дете/ученик трпи насиље од стране одрасле особе запослене у школи
- дете/ученик трпи насиље од стране одрасле особе ван школе
Кораци у интервенцији на насиље су обавезујући:
- Сазнање о насиљу или откривање насиља одвија се непосредним увидом и чињеницу да се насиље дешава или је извесно да ће се десити, препознавањем спољашњих знакова или поверавањем самог детета или треће особе.
- Прва реакција теба да буде заустављање насиља и обавештавање о томе надлежне особе: дежурни наставник, чланови Тима, руководство школе, одељењски старешина и стручна служба, а који ће даље проценити да ли је потребно ангажовати неку од институција из сољашње заштитне мреже.
- Смиривање ситуације подразумева удаљавање ученика из ситуације насиља, смањење напетости кроз разговор и комуникацију са актерима. Разговор треба да буде умирујући и подржавајући, без упозоравања на могуће последице и без застрашивања.
- Прикупљање информација значи разовор са актерима и другим учесницима у догађају, уз вођење записника. Разговор треба да води неко од чланова Тима, обично су то педагог или психолог и одељењск старешина. Важно је напоменути да у образовно-васпитном систему нема места за истрагу или доказивање злостављања, о постојању сумње обавештавају се надлежне службе. Посебну пажњу треба обратити жртви насиља тако што ће јој се омогућити да се осећа безедно и да нема страх од освете ученика којима ће бити изречене мере.
- Након тог разговора, обављају се консултације у оквиру установе: са колегама, Тимом за заштиту, са педагошко-психолошком службом, директором и дежурниом наставником, при чему се анализирају чињенице, процењује ниво ризика и прави план заштите, водећи рачуна о принципу поверљивости и најбољем интересу ученика. Уколико је потребно, обављају се консултације и са установама из спољашње заштитне мреже. На основу консултација треба донети одлуку о начину реаговања и праћења као и одредити улоге, задатке и одговорности релевантних особа у самом поступању.
- Након консултација и заузимања става школе о догађају, предузимају се акције: позивају се родитељи и информишу о догађају као и спроведеним консултацијама, закључцима и предложеним мерама (предочава им се законска регулатива, мере заштите ученика и мере даљег васпитног деловања); уколико је то потребно обавештавају се установе из спољашње заштитне мреже у року до три дана након дешавања насиља. Подношење пријаве тим службама може да буде у усменој и писаној форми, након обављеног разговора са родитељима (осим ако се они нису одазвали позиву или је у најбољем интересу детета да родитељи не буду укључени).
Праћење ефеката предузетих мера врши Тим, водећи рачуна о интеграцији свих актера у заједницу као и о успостављању климе и односа сарадње и толеранцијe.
НАСИЉЕ МЕЂУ ДЕЦОМ/УЧЕНИЦИМА
НАСИЉЕ ОД СТРАНЕ ЗАПОСЛЕНИХ У УСТАНОВИ
НАСИЉЕ ОД СТРАНЕ ОДРАСЛЕ ОСОБЕ КОЈА НИЈЕ ЗАПОСЛЕНА У УСТАНОВИ
Информисање има за циљ подизање нивоа обавештености свих интересних група у школи о насиљу, његовим облицима и присутности у датој установи као и о факторима који утичу на појаву насиља и мерама које установа предузима у превенцији.
Веома је важна размена информација са другим установама у локалној заједници која омогућава ефикаснију превенцију наиља и благовремено и адекватно реаговање, што је нарочито важно у кризним ситуацијама. Са овим установама размена информација је редовна, планска и усмерена ка узајамној подршци, и веома важна посебно за функционисање спољашње заштитне мреже у локалној заједници.
Приликом припреме и реализовања информисања потребно је:
- дефинисати циљне групе, начине прикупљања информација, као и начине информисања
- утврдити динамику информисања, особе одговорне за информисање, циљ и садржаје информација
- водити рачуна о специфичностима установе, поверљивости одређених информација и заштити приватности
Праћење ефеката
Да би се проверила успешност предузетих заштитних мера, Тим планира праћење и вредновање поступака и процедура који су примењени у односу на све учеснике насиља.
Потребно је пратити:
- понашање детета које је трпело насиље као и онога које се понашало насилно
- како реагују пасивни посматрачи
- шта се дешава у одељењу и међу вршњацима
- колико родитељи сарађују у активностима на смањењу насиља
- како функционише Тим и унутрашња заштитна мрежа
- колико су институције из спољашње заштитне мреже биле укључене и који су ефекти њиховог укључивања
Резултат праћења треба да буде стално развијање и унапређивање превентивних активности и разноврсних модела интервенције. На основу анализе, дефинишу се мере и активности за унапређивање рада свих учесника у овој области.
Документација и евиденција
За ефикаснији рад у области превенције насиља у установи се израђују различите форме листа за пријављивање и евиденцију насилног понашања.
Запослени у школи - одељењски старешина, стручна служба и директор, у обавези су да воде евиденцију о појавама насиља. Документацију о случајевима насиља достављају Тиму за заштиту, који ту документацију чува и периодично анализира учесталост, појавне облике и последице насилних понашања како би се пратило стање безбедности у школи.
УНУТРАШЊА ЗАШТИТНА МРЕЖА
- 1. Владимир Калчић, директор
- 2. Радмила Ивковић, помоћник директора
- 3. Виолета Михаиловић, логопед
- 4. Мирјана Радојевић, психолог
- 5. Санела Тарана, професор разредне наставе
- 6. Евица Манић, професор разредне наставе
- 7. Зоран Панић, професор физичког васпитања
- 8. Милица Станковић, професор српског језика
- 9. Данијела Велков, представница Савета родитеља
- 10. Лазар Крмпот, представник Ђачког парламента
СПОЉАШЊА ЗАШТИТНА МРЕЖА
1. Хитна помоћ 194
2. МУП 192
3. Одељење за малолетничку делинквенцију(МУП) 018 503-236
4. Школски полицајац 064 2088715
5. Центар за социјални рад 018 244-866
6. Дом здравља 018 503-503
7. Клинички центар 018 4224-976
8. СОС телефон за децу зртве насиља 018 242075
ПОД-ТИМОВИ
- 1. Насиље на релацији ученик-ученик (одговорне особе из тима):
- Радмила Ивковић
- Лазар Крмпот
- Евица Манић
- Мирјана Радојевић
- 2. Насиље на релацији одрасла особа ван школе-ученик (одговорне особе из Тима):
- Виолета Михаиловић
- Санела Тарана
- Данијела Велков
- 3. Насиље на релацији одрасла особа у школи-ученик (одговорне особе из Тима):
- Владимир Калчић
- Зоран Панић
- Милица Станковић
КОНКРЕТНА ЗАДУЖЕЊА ЧЛАНОВА ТИМА
- 1. Мирјана Радојевић, психолог:
- непосредни, индивидуални саветодавни рад са децом-жртвама насиља и починиоцима насиља
- организовање превентивних активности
- 2. Владимир Калчић, директор:
- комуникација са релевантним институцијама
- 3. Радмила Ивковић, помоћник директора
- периодично и сумарно извештавање
- 4. Зоран Панић, професор физичког васпитања
- заменик координатора
- помоћ наставном особљу у имплементацији садржаја који се тичу заштите деце од насиља-у редовну наставу и ваннаставне активности
- 5. Милица Станковић, професор српског језика
- вођење записника са састанака Тима
- комуникација са медијима у кризним ситуацијама
- 6. Виолета Михајловић, логопед
- организација обука из области заштите ученика од насиља, за
наставно и ваннаставно особље
- 7. Евица Манић, професор разредне наставе
- анкетирање (анализа стања у установи)
- повезивање плана и програма за заштиту деце од насиља са Развојним планом школе
- 8. Санела Тарана, професор разредне наставе
- израда образаца за прикупљање података
- евидентирање случајева насиља
- вођење записника са састанака Тима
- 9. Лазар Крмпот, представник Ђачког парламента
- учешће у превентивним активностима
- повезивање Тима са ученицима и Ђачким парламентом
- 10. Данијела Велков, члан Савета родитеља
- учешће у превентивним активностима
- повезивање Тима са Саветом родитеља
ПРЕВЕНТИВНЕ И ИНТЕРВЕНТНЕ АКТИВНОСТИ (АКЦИОНИ ПЛАН)
САДРЖАЈ |
ДИНАМИКА |
НОСИОЦИ |
Превентивне активности |
|
|
Истраживање о учесталости и врстама насиља у школи |
фебруар-март |
Тим за заштиту ученика од насиља |
Дефинисање правила понашања и кућног реда школе и дефинисање последица кршења правила |
септембар |
Директор, представници Ђачког парламента |
Упознавање колектива школе са "Посебним протоколом за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама", |
школска 2009/10 год. |
Психолог |
Упознавање са "Посебним протоколом за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама", на родитељским састанцима |
децембар 2012 |
Одељенске старешине |
Упознавање са "Посебним протоколом за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама", намењено одељенским заједницама |
децембар 2012 |
Одељенске старешине |
Саветодавни педагошко-психолошки рад на превенцији насилног понашања са циљем развијања психо-социјалних вештина и превазилажењу школског неуспеха код ученика |
континуирано током школске године |
Стручна служба |
Обезбеђивање учешћа школе у програму "Школа без насиља" |
школска 2011/12 година |
Директор |
Реализација радионица у оквиру пројекта "Школа без насиља" |
друго полугодиште школске 2012/13 године |
Одељенске старешине у сарадњи са стручном службом |
Организовање предавања стручњака из других институција |
последња недеља марта |
Стручна служба, стручњаци из других институцијаа |
Превенција насиља кроз обраду наставних садржаја |
континуирано током школске године |
Наставно особље |
Континуирани обилазак школе, школског дворишта и околине од стране школског полицајца и дежурних патрола МУП-а |
континуирано током школске године |
Школски полицајац, МУП |
Добро организовано и доследно дежурство запослених ( уредно вођење "Књиге дежурства" и евидентирање ситуација насиља) |
континуирано током школске године |
Дежурни наставници |
Школска спортска такмичења и учешће ученика на спортском дану посвећеном безбедном и сигурном школском окружењу |
април-мај |
Наставници физичког васпитања |
Сарадња педагошко-психолошке службе са школским полицајцем |
континуирано током школске године |
Стручна служба |
Обележавање "Дана толеранције" |
децембар |
Ђачки парламент, ученици, одељенске старешине |
Учешће у хуманитарним акцијама, са циљем развијања емпатије и толеранције |
|
Ђачки парламент, ученици, стручна служба, одељенске старешине |
Израда паноа на тему ненасиља, толеранције и интеркултуралности |
новембар-децембар |
Ђачки парламент, ученици, Тим за заштиту од насиља |
Интервентне активности |
|
|
Формирање Тима за заштиту деце/ученика од насиља(унутрашња заштитна мрежа) |
|
|
Поступање по корацима, дефинисаним Посебним протоколом, у случају интервенције |
|
|
Састанци Тима за заштиту ученика од насиља, у случају интервенције |
|
|
Сарадња са институцијама локалне заједнице (спољашња заштитна мрежа) |
|
|
Акциони план заштите деце/ученика од злостављања и занемаривања у васпитно-образовним установама, саставни је део нашег школског "Програма
заштите деце/ученика од злостављања и занемаривања у васпитно-образовним установама"
Директор школе:
Владимир Калчић
____________________________